19. okt, 2020 | Bloggpost, Økonomi og ledelse

«Bånn gass» etter et halvår ved MIT

Portrett av Lasse Gråberg

For Lasse Gråberg var semesteret ved MIT studiets absolutte høydepunkt. Foto: Tobias Holst/NTNU

– IKT-kompetanse er ferskvare! Uansett nivå må man holde seg oppdatert for å være relevant, sier Lasse Gråberg (49). Som IKT-sjef, med en lang yrkeskarriere bak seg innen offentlig forvaltning, hovedsakelig fra Forsvaret, ønsket han å fordype seg innen teknologiledelse. Det opplagte valget for han var Master of Management – MTM-studiet som inkluderer et lengre opphold ved MIT i Boston.

Tekst: Øyvind Bjørgum

Jeg synes det er meget verdifullt å mikse praktisk erfaring med faglig påfyll. For meg var MTM svært attraktivt på grunn av sin unike kombinasjon av sterke norske institusjoner som NHH og NTNU i samarbeid med det verdensledende fagmiljøet innen teknologiledelse ved MIT Sloan, sier Lasse Gråberg

Måtte være godt forberedt og delta aktivt i diskusjonene

MTM-studiet kan nemlig gi deg mulighet til å tilbringe et helt semester ved et internasjonalt anerkjent universitet. For Lasse Gråberg var semesteret ved MIT studiets absolutte høydepunkt. Da var han, sammen med andre MTM-studenter, en del av et internasjonalt program. De fulgte samme undervisning som andre utenlandske og amerikanske MBA-studenter, studenter som gjerne hadde lederstillinger i ulike organisasjoner og bransjer.

– Selve undervisningen ved MIT var svært engasjerende, med strålende forelesere

– Det var en helt unik opplevelse, og veldig befriende å ha 100 % fokus på utdanning i et helt semester, forteller Gråberg. – Selve undervisningen ved MIT var svært engasjerende, med strålende forelesere. De fleste kursene jeg tok var såkalte case-baserte kurs med mye bakgrunnsinformasjon om ekte virksomheter og fokus på å engasjere studentene. Som student krevde dette gode forberedelser samt aktiv deltagelse i diskusjonene. Mange av professorene er også internasjonalt ledende innen sine felt med enestående tilgang til verdensledende bedrifter som de også trekker inn i undervisningen. Foreleserne er også svært nysgjerrige på studentenes erfaring, noe som gjør diskusjonene meget lærerike og givende!

I tillegg til å være ledende på undervisning opplevde Lasse at også atmosfæren blant medstudenter og på campus var svært inspirerende med et høyt aktivitetsnivå.

Unik mulighet til å bli kjent med folk i lederposisjoner internasjonalt

– Du føler det på pulsen – dette er «center of gravity» innen teknologiutdanning. Business, forskning og utdanning er tett knyttet sammen, og selskaper som Google og IBM Watson har kontorer rett ved campus. Det var mange muligheter til å delta på ulike studentdrevne aktiviteter ved siden av studiene, for eksempel et heldagsseminar på nærliggende Harvard Business School om Applied AI med det nyeste innen forskningen på kunstig intelligens. Ledere fra selskaper som Facebook og Apple kunne plutselig dukke opp på et lunsjseminar, gjerne fordi de selv hadde studert her. En spesiell opplevelse jeg gjerne vil trekke fram er at jeg i etterkant av en forelesning fikk mulighet til en en-til-en samtale med den globale sjefen for offentlig sektor i Amazon Web Services.

– Ledere fra selskaper som Facebook og Apple kunne plutselig dukke opp på et lunsjseminar, gjerne fordi de selv hadde studert her

– Jeg vil si at de to årene med MTM-studiet har vært veldig nyttige. Undervisningen er lagt opp slik at man bruker av erfaringen til deltagerne, og i tillegg setter jeg spesielt stor pris på nettverket jeg fikk gjennom studiet, sier en strålende fornøyd Gråberg.

Ser muligheter for økt innovasjon i offentlig sektor

– MTM-studiet og oppholdet ved MIT gjør at jeg ser store muligheter for å tilrettelegge for økt innovasjon i offentlig sektor, og da spesielt gjennom å handle raskere. Altså, klarer man å tolerere og tilrettelegge for at folk kan gjøre feil, så vil organisasjonen være bedre rustet for raske endringer. Sagt litt flåsete, men med en seriøs undertone: «Om du ikke gjør feil, jobber du ikke raskt nok».

 

– Om du ikke gjør feil, jobber du ikke raskt nok

i

FAKTA

Master of Technology Management (MTM) er et executive masterprogram med vekt på teknologi- og kunnskapsdrevet innovasjon. Et internasjonalt semester, på heltid eller deltid, med opphold ved MIT Sloan School of Management, Stanford University, National University of Singapore, IfM University of Cambridge, Syddansk Universitet eller Chalmers, er en integrert del av studiet.

Målgruppen for studiet er sivilingeniører, siviløkonomer og andre med fagutdanning på masternivå som ønsker å nå til topps i nåværende eller annen organisasjon.

Les mer om Master of Technology Management (MTM)

Les også

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Voksen student = suksess

Voksen student = suksess

Mye erfaring, sterk motivasjon og god oppfølging – det er noen av grunnene til at voksne klarer seg godt som studenter.

Digitaliseringens bakside

Digitaliseringens bakside

Moderne kriminalitet flytter seg til det digitale området. – Ledere i små og mellomstore bedrifter trenger mer kunnskap om digital sikkerhet, sier Gaute Wangen ved Senter for cyber- og informasjonssikkerhet (CCIS).

10.000 har lært mer om kunstig intelligens

10.000 har lært mer om kunstig intelligens

«Flere må kunne mer om kunstig intelligens», sa Norges digitaliseringsminister for ett år siden. Nå har over 10.000 personer registrert seg på kurset Elements of AI for å lære mer.

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no