En fornøyelse å studere som voksen

Heidi Isachsen

Som voksen student kjenner Heidi Isachsen at hun er mer trygg på seg selv og det hun lærer, sammenlignet med da hun studerte i begynnelsen av 20-årene. Foto: Oda Hveem

– Som voksen ser man nytten av studiene på en helt annen måte, sier videreutdanningsstudent Heidi Isachsen.

Tekst: Lisbet Jære, frilansjournalist 

Da vi snakket med Heidi Isachsen våren 2017 var hun i innspurten med masteroppgaven sin i organisasjon og ledelse. Det var likevel ikke så vanskelig å be henne om et møte på Værnes flyplass før hun tok flyet hjem til Harstad etter et jobbseminar. Å studere i voksen alder har vært så givende at det ville hun mer enn gjerne snakke om.

– Jeg hadde ikke tenkt over hvor mye en kan ha å hente ved å studere som voksen før jeg begynte. Det åpnet seg en ny dør for meg, og jeg så hvor mange muligheter en har – en får en ny giv for arbeidslivet og for karrieren, sier Isachsen.

Ble hekta på å studere

Isachsen er utdannet lærer, og har studert IT og økonomi. Hun arbeider i oljebransjen i Harstad i en prosjektavdeling. Isachsen har valgt spesialiseringen prosjektledelse og samhandling og masteroppgaven hennes handler om hvordan prosjektledere kan påvirke prosjektdeltakernes ytelse.

– Den fulltidsjobben jeg har er kanskje litt mer enn full, så det har vært nok å gjøre, sier hun.

I utgangspunktet var planen å bare ta et enkeltkurs i prosjektledelse.
– Jeg ble hekta etter det første kurset. Kvaliteten på kursene var høy, og det var veldig gode og engasjerte forelesere som virket som de likte å undervise voksne. Det var slitsomt også, men mest inspirerende og artig, sier Isachsen.

Hun satte også pris på et fleksibelt opplegg som lot seg kombinere med fulltidsjobb, og at det var mange emner å velge imellom.

– NTNU har et helt fantastisk opplegg der man selv kan påvirke tempoet, og tilbudet er som en godteributikk, mener Isachsen, som har tatt masteren helt og holdent på eget initiativ.

Kurstilbudet er som en godteributikk, mener Isachsen, som har tatt masteren på eget initiativ.

Hun har selv finansiert hele studiet. Avspasering og feriedager har gått med til samlinger og oppgaveskriving. Arbeidsgiveren har vært veldig positiv, og masteroppgaven har blitt presentert for kollegene på jobben.

– Kombinasjonen av arbeidserfaring og å tilegne seg ny kunnskap er unik når en studerer som voksen. Vel, det finnes de som har sagt; «hallo, du er 50 år, hvorfor skal du ta en master?» Men de fleste er nysgjerrige og syntes det er fint.

Trygg på seg selv

Som voksen kjenner hun mer tyngde, og at hun er mer trygg på seg selv og det hun lærer, sammenlignet med da hun studerte i begynnelsen av 20-årene.   

– Når man er trygg på seg selv tør man å utfordre eksisterende praksis på arbeidsplassen på bakgrunn av ny kunnskap. Og det jeg lærte på høyskole for 20 år siden er jo litt utdatert. Spesielt har det skjedd mye innen ledelse, sier Isachsen.

En annen fordel er erfaringen man har med seg inn i studiet, alle knaggene man kan henge ny kunnskap på.

– Man ser rett og slett nytten av studiene på en helt annen måte, og jeg ble veldig motivert av det. Jeg ble også bevisst på at jeg faktisk kan endre meg, og jeg lærte om hvordan jeg påvirker både egne og andres prestasjoner. Det skal ikke så mye til å få andre med på laget, forteller hun.

Heidi Isachsen

Nytten av å studere blir tydeligere når man har jobberfaring, mener Heidi Isachsen, og hun opplevde ikke minst at hun kan endres seg selv og påvirke andre. Foto: Oda Hveem

Kjenne sine sterke og svake sider

I det å være en god prosjektleder ligger det å både kjenne sine sterke og svake sider.  I utdannelsesløpet kan et av kursene i spesialiseringen velges fra en av de andre seks spesialiseringene. Isachsen valgte kurset Coaching og veiledning som ledelsesverktøy i spesialiseringen Relasjonsledelse: Coaching, veiledning og motivasjon, og opplevde virkelig å bli virkelig utfordret.

– Med bakgrunn i IT og økonomi fikk jeg litt bakoversveis da vi skulle begynne å snakke om følelser, og kroppslige reaksjoner. Er det noe å snakke om tenkte jeg litt flau, sier Isachsen og ler. Enden på visa var at hun virkelig fikk utbytte av kurset, ikke minst personlig.

Mannen som steller hjemme

– Jeg har lett for å bli veldig engasjert, da får jeg lett tunnelsyn og bruker energi på å understreke mine egne meninger. Nå har jeg jeg lært at jeg er tjent med å styre engasjementet – jeg forstår når jeg kan ha nytte av å bruke det og når det er bedre å lene seg tilbake og lytte. Jeg fikk rett og slett et instrument som hjalp meg til å forstå meg selv bedre, sier Isachsen

Og kanskje er mannen også glad for at hun gjorde det? Han er i alle fall blitt flinkere til å stelle hjemme, forteller hun, som tross alt er glad for å ha hverdagen tilbake igjen. Det har vært litt utfordrende å være så lite tilgjengelig for familie og venner.

– Men det må man ta på kjøpet!

Hun angrer ikke et sekund, og har fått mye igjen for innsatsen.

Heidi Isachsen

Heidi Isachsen opplevde at mannen ble flinkere til å ta ansvar hjemme mens hun studerte.
Foto: Oda Hveem

i

ORGANISASJON OG LEDELSE

Erfaringsbasert masterprogram på 90 studiepoeng som består av en basis- og en spesialiseringsmodul i tillegg til masteroppgaven. Det er også mulig å ta enkeltemner.

Det er sju ulike spesialiseringer å velge mellom:

Studentene kommer både fra privat og offentlig sektor, fra ulike bransjer og fagfelt, og fra små og store virksomheter i hele landet.

Mer informasjon om studiet i organisasjon og ledelse

Ønsker du faglig påfyll?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Lærer lederskap i fabrikken

Tre år med fokus på operativt lederskap har gitt resultater. Grilstad fabrikker på Ranheim og Åsen opplever ledere som tør å vise lederskap, som engasjerer sine medarbeidere og gjennomfører større prosjekter, gjerne på tvers.

Fikk ny innsikt ved et av verdens mest innovative tekniske miljøer

Som politiker og advokat så Cecilie Bjelland (51) hvordan ny teknologi påvirket innbyggere og næringsliv på stadig nye måter. Hun kjente på at hun ønsket seg en dypere forståelse da hun helt tilfeldig kom over en annonse for MTM – Master of Technology Management.

Skriving på jobb

Det er langt fra bare kommunikasjonsmedarbeidere som skriver i jobben sin. I dagens samfunn må de aller fleste forholde seg til tekster og skriving.

Vestfold leder an i digitalisering

Det er ikke nok om én skole eller én lærer er gode i bruk av digitale verktøy. Det er å heve mengden som virkelig gir resultater, sier Jens Bonde Rydhagen, IT-sjef i Vestfold fylkeskommune. Vestfold satser stort på digitalisering og sender både IT-arbeidere, skoleledelse og lærere til NKUL.

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no