Glad for at arbeidsgiveren betaler

Lin Hjelle

Lin Hjelle holder på med en master i eiendomsutvikling og -forvaltning. Foto: Eivind Senneset

Lin Hjelle er ansvarlig for Telenors eiendomsportefølje i Norge. Da vi snakket med henne, var hun godt i gang med en erfaringsbasert master ved siden av jobb. Arbeidsgiveren hennes betaler for videreutdanningen, og det mener Hjelle er både viktig og riktig.

Hjelle bor og jobber i Bergen, og studiestedet er Trondheim, med fire samlinger à tre dager i halvåret. Livet er travelt, for jobben byr også på mye reising, men det er verdt det, synes hun:
– Jeg bruker mye fritid på å studere. Og når jeg er i Trondheim må jeg jobbe litt på kveldene. Likevel gir det mer enn det tar. Nettverksbygging og erfaringsdeling på samlingene er også mye verdt.
Lin Hjelle tar Erfaringsbasert masterprogram i eiendomsutvikling og -forvaltning over tre år. Mannen og de to tenåringsbarna støtter henne heldigvis.
– Det er viktig at de er positive, og det går faktisk helt fint.

Finansieringen

I avtalen med Telenor står det at hun har en bindingstid på tre år etter avsluttet master. I tillegg deler Lin Hjelle også den nye kunnskapen hun får med kollegene, både egne medarbeidere og andre i selskapet som kan ha nytte av det hun lærer.

– Jeg vet at jeg er superheldig som får studiet dekker av jobben, men arbeidsgiverne tjener på å ha oppdaterte medarbeidere.

– Jeg vet at jeg er superheldig som får studiet dekker av jobben. Halvparten av dem jeg studerer sammen med må betale selv. Men jeg synes også det er viktig at arbeidsgivere bidrar, at de ser nytten og verdien. Det er stadig ny forskning og nye standarder å sette seg inn i, og arbeidsgiverne tjener på å ha oppdaterte medarbeidere, mener hun.

Lin Hjelle i arbeidssituasjon

Et av kriteriene for at arbeidsgiver finansierer Hjelles studier er at hun deler den nye kunnskapen hun får med kollegene, både egne medarbeidere og andre i selskapet som kan ha nytte av det hun lærer. Foto: Eivind Senneset

Trives på studiet

47-åringen trives på studiet, og setter stor pris på det store aldersspennet de har i studentgruppa, fra 25 til 60. Det er like mange kvinner som menn.
– Det er positivt for oss. Vi lærer mye av hverandre. Alt i alt innfris forventningene mine. I tillegg til det vi behandler underveis får vi tips om tilleggslitteratur som vi kan fordype oss i etter hvert, forteller hun.

Tekst: Anne Wenneberg

i

FAKTA OM
FINANSIERINGSORDNINGER

Lånekassen
Du kan søke støtte til videreutdanning hos Statens Lånekasse dersom du tar 15 studiepoeng eller mer i semesteret. Du kan få støtte i inntil åtte år til sammen, inkludert de årene du har fått støtte tidligere. Har du lån i Lånekassen fra før og tar deltidsutdanning, vil du fortsatt få regning på det gamle lånet. Les mer på lanekassen.no.

Arbeidsgiver
Ofte betaler arbeidsgiver for etter- og videreutdanning de anser som relevant for din jobbutførelse, eller som et grunnlag for din karriereutvikling i bedriften. Som et personalpolitisk virkemiddel er dette ofte en svært god investering for en arbeidsgiver, siden det øker
bedriftens samlede kompetanse. Det kan gis skattefritak for kostnader som arbeidsgiver dekker i forbindelse med videreutdanning.
Les mer under pkt. 11. Arbeidsgivers fradragsrett på skatteetaten.no.

Fagforeninger
Mange fagforeninger har utdanningsfond eller stipendordninger for medlemmer som ønsker å ta videreutdanning. Er du medlem av en fagforening, ta kontakt med den.

Statlige finansieringsordninger
Statlige finansieringsordninger varierer over tid, men den største akkurat nå er satsingen på videreutdanning for lærere:
Kompetanse for kvalitet.
Les mer på udir.no.

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Mennesket i sentrum i komplekse endringsprosesser

Mennesket i sentrum i komplekse endringsprosesser

Endring- og omstillingsprosesser i arbeidslivet er krevende. Den nye spesialiseringen «Strategisk design og tjenesteutvikling» skal gi deltakerne kreative og visuelle verktøy for å jobbe med dette på egen arbeidsplass.

Tiden vi lever i krever større teknologisk forståelse

Tiden vi lever i krever større teknologisk forståelse

Marit Vuttudal elsker å lære, og mener at kompetanseheving er noe hun som arbeidstager også bør ta ansvar for. Raske endringer i samfunnet krever mer teknologisk forståelse, derfor er studiet i teknologiledelse og digital omstilling akkurat det som trengs nå.

Lær av suksess, ikke av feil

Lær av suksess, ikke av feil

Alle organisasjoner og menneskene som jobber der har sine suksesshistorier. Det er disse historiene som bør danne grunnlaget for positive endringsprosesser, istedenfor å dykke ned i hva som gikk galt.

Håper på en kombinasjon av digital undervisning og fysiske samlinger

Håper på en kombinasjon av digital undervisning og fysiske samlinger

Anders Harket synes et år med digital undervisning på masterprogrammet i logopedi har fungert godt. Likevel tror han læringsutbyttet er aller best ved fysiske samlinger. Men med barn og familie og lang reisevei fra Drammen til Trondheim, har det hatt sine fordeler å kunne følge undervisningen hjemmefra.

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no