Glad for at arbeidsgiveren betaler

Lin Hjelle

Lin Hjelle holder på med en master i eiendomsutvikling og -forvaltning. Foto: Eivind Senneset

Lin Hjelle er ansvarlig for Telenors eiendomsportefølje i Norge. Ved siden av jobben er hun godt i gang med en erfaringsbasert master. Arbeidsgiveren hennes betaler for videreutdanningen, og det mener Hjelle er både viktig og riktig.

Hjelle bor og jobber i Bergen, og studiestedet er Trondheim, med fire samlinger à tre dager i halvåret. Livet er travelt, for jobben byr også på mye reising, men det er verdt det, synes hun:
– Jeg bruker mye fritid på å studere. Og når jeg er i Trondheim må jeg jobbe litt på kveldene. Likevel gir det mer enn det tar. Nettverksbygging og erfaringsdeling på samlingene er også mye verdt.
Lin Hjelle tar Erfaringsbasert masterprogram i eiendomsutvikling og -forvaltning over tre år. Mannen og de to tenåringsbarna støtter henne heldigvis.
– Det er viktig at de er positive, og det går faktisk helt fint.

Finansieringen

I avtalen med Telenor står det at hun har en bindingstid på tre år etter avsluttet master. I tillegg deler Lin Hjelle også den nye kunnskapen hun får med kollegene, både egne medarbeidere og andre i selskapet som kan ha nytte av det hun lærer.

– Jeg vet at jeg er superheldig som får studiet dekker av jobben, men arbeidsgiverne tjener på å ha oppdaterte medarbeidere.

– Jeg vet at jeg er superheldig som får studiet dekker av jobben. Halvparten av dem jeg studerer sammen med må betale selv. Men jeg synes også det er viktig at arbeidsgivere bidrar, at de ser nytten og verdien. Det er stadig ny forskning og nye standarder å sette seg inn i, og arbeidsgiverne tjener på å ha oppdaterte medarbeidere, mener hun.

Lin Hjelle i arbeidssituasjon

Et av kriteriene for at arbeidsgiver finansierer Hjelles studier er at hun deler den nye kunnskapen hun får med kollegene, både egne medarbeidere og andre i selskapet som kan ha nytte av det hun lærer. Foto: Eivind Senneset

Trives på studiet

47-åringen trives på studiet, og setter stor pris på det store aldersspennet de har i studentgruppa, fra 25 til 60. Det er like mange kvinner som menn.
– Det er positivt for oss. Vi lærer mye av hverandre. Alt i alt innfris forventningene mine. I tillegg til det vi behandler underveis får vi tips om tilleggslitteratur som vi kan fordype oss i etter hvert, forteller hun.

Tekst: Anne Wenneberg

i

FAKTA OM
FINANSIERINGSORDNINGER

Lånekassen
Du kan søke støtte til videreutdanning hos Statens Lånekasse dersom du tar 15 studiepoeng eller mer i semesteret. Du kan få støtte i inntil åtte år til sammen, inkludert de årene du har fått støtte tidligere. Har du lån i Lånekassen fra før og tar deltidsutdanning, vil du fortsatt få regning på det gamle lånet. Les mer på lanekassen.no.

Arbeidsgiver
Ofte betaler arbeidsgiver for etter- og videreutdanning de anser som relevant for din jobbutførelse, eller som et grunnlag for din karriereutvikling i bedriften. Som et personalpolitisk virkemiddel er dette ofte en svært god investering for en arbeidsgiver, siden det øker
bedriftens samlede kompetanse. Det kan gis skattefritak for kostnader som arbeidsgiver dekker i forbindelse med videreutdanning.
Les mer under pkt. 11. Arbeidsgivers fradragsrett på skatteetaten.no.

Fagforeninger
Mange fagforeninger har utdanningsfond eller stipendordninger for medlemmer som ønsker å ta videreutdanning. Er du medlem av en fagforening, ta kontakt med den.

Statlige finansieringsordninger
Statlige finansieringsordninger varierer over tid, men den største akkurat nå er satsingen på videreutdanning for lærere:
Kompetanse for kvalitet.
Les mer på udir.no.

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Fremtidens lærerrolle

Med 90 millioner ferske kroner fra Kunnskapsdepartementet har fem utdanningsinstitusjoner fått en gylden anledning til å forme fremtidens lærerutdanning med tanke på digital kompetanse.

Digitale endringer i skolen

Teknologien og tilgang til internett snur opp-ned på klasserommet og lærerens rolle. Under NKUL 7. mai snakket to amerikanske pedagoger om hvordan dette vil endre måten å tenke skole på.

Muligheter og farer med digitalisering

Digitalisering pågår i rasende fart, men hva innebærer det egentlig? Et nytt innføringskurs vil gi forståelse og kunnskap om megatrenden alle snakker om.

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no