Håper på en kombinasjon av digital undervisning og fysiske samlinger

Foto av Andreas harket som spiller elpiano ute på balkongen

Andreas Harket var utdannet lærer og startet i 2019 på deltidsstudiet i logopedi. I framtida ønsker han å kombinere jobben som logoped med å være musiker. Foto: Børre Helgerud

Andreas Harket synes et år med digital undervisning på masterprogrammet i logopedi har fungert godt. Likevel tror han læringsutbyttet er aller best ved fysiske samlinger. Men med barn og familie og lang reisevei fra Drammen til Trondheim, har det hatt sine fordeler å kunne følge undervisningen hjemmefra.

Lisbeth Jære

På telefon fra Drammen, forteller Andreas Harket, om erfaringene med både fysiske samlinger og digital undervisning etter at han begynte på logopedstudiet i 2019. I bakgrunnen høres barnestemmer, innimellom spør de om litt assistanse fra faren.

Harket er utdannet lærer, men jobbet fram til mars i fjor fulltid som musiker. Dermed var han en av dem som ble hardest rammet da koronarestriksjonene kom i mars.

– Alle oppdrag som musiker ble kansellert. Heldigvis fikk jeg jobb på skolen i nærområdet her jeg bor i Drammen. Målet mitt er å kunne kombinere jobben som logoped med å være musiker.

Portrett av Andreas Harket

– Pensum det samme, uavhengig av om en møtes digitalt eller fysisk, sier Harket. Fordi han det siste året ikke har trengt å bruke tid på reise, har han fått bedre tid til å lese pensum. Foto: Børre Helgerud

Vanskelig å få puslespillet til å gå opp

Høsten 2019 dro Harket tre ganger til Trondheim for å være med på fysiske samlinger, vinteren 2020 fikk han med seg to fysiske samlinger før Norge ble nedstengt. Med tre små barn handler det mye om å få puslespillet mellom behovet for å være hjemme, og behovet for jobb og utdanning, til å gå opp.

– Erfaringen med å de fysiske samlingene var nesten utelukket positiv. Men med tre små barn blir det vel mye reising og tid borte fra familien. Jeg betaler også utdanningen selv, og det er en del kostnader forbundet med å reise til Trondheim så ofte. Sånn sett har det vært mange fordeler å følge undervisningen hjemmefra.

– Erfaringen med å de fysiske samlingene var nesten utelukket positiv. Men med tre små barn blir det vel mye reising og tid borte fra familien.

Både fordeler og ulemper med digital undervisning

På grunn av koronarestriksjonene har han ikke fått gjennomført den praksisen han egentlig skulle, men har selv kontaktet sykehuset i Drammen og fått positivt svar på at det skal la seg gjøre at han får hospitere ei uke.

– Det å gå over til digitale samlinger var en helomvending. Inntrykket mitt er at det har vært både positivt og negativt for de fleste. Det var for eksempel noen eksamensformer som ble lettere å ha digitalt og det var mindre stressende.

Det negative er at det er mindre motiverende å sitte foran en skjerm. Harket tror at læringsutbyttet generelt er bedre når en møtes fysisk, og at en ikke skal glemme viktigheten av pauser. Når en er hjemme, blir det lett for at pausene brukes til å ta ut oppvaskmaskinen og gjøre andre ting i huset. Er en på samling kan en ta seg tid til å tenke over det en har lært og diskutere med de andre deltakerne.

– Er en på samling kan en ta seg tid til å tenke over det en har lært og diskutere med de andre deltakerne

– En ting er å prate med en foreleser på skjerm, noe helt annet er det når han eller hun er i samme rom. Det er lettere å stille spørsmål, en mister litt nyanser i læringsituasjonen når det er digitalt. Kroppsspråk har mye å si. Og så er det jo hyggelig og sosialt å møte andre, det å kunne gå ut å spise om kvelden.

Håper på en hybrid

Samtidig er pensum det samme, uavhengig av om en møtes digitalt eller fysisk, understreker Harket. Fordi han ikke har trengt å bruke tid på reise, har han fått bedre tid til å lese pensum. Harket er spent på å se hvilke undervisningsformer NTNU lander på framover.

– Kanskje har pandemien vært en øyeåpner for å endre litt på undervisningen, kanskje ser de at noe mer av undervisningen egner seg til å gjøres digital

 – Kanskje har pandemien vært en øyeåpner for å endre litt på undervisningen, kanskje ser de at noe mer av undervisningen egner seg til å gjøres digital. Selv håper jeg det blir en blanding, at vi har en eller to fysiske samlinger i semesteret slik at vi får møtes og blitt kjent og at resten blir digitalt.

TIPS: Hvordan få mest mulig ut av digital undervisning:

 

  • Opprett kontakt med andre kursdeltakere selv om dere ikke møtes, f.eks. gjennom en Facebookgruppe
  • Læringsbytte handler om at den enkelte må være engasjert. Det er lett å skru av kamera og mikrofon, og ha en «entertain me»-holdning. Være minst like våken, aktiv og deltakende foran skjermen som ved fysiske samlinger
  • Vær flink til å ha interaksjon med faglærer og still spørsmål. Ingen spørsmål er for dumme
  • Skru på ditt mest nysgjerrige jeg og vekk engasjementet i deg selv
  • Ta gode pauser, og kom deg ut for å gå en tur i løpet av dagen. Hvil øynene, pass på å se på noe annet enn skjermen med et kvarters mellomrom
  • Du kan også lese mer om viktigheten av pauser i  bloggartikkelen www.viderebloggen.no/er-du-et-menneske-da-er-det-helt-normalt-at-du-trenger-pauser
i

FAKTA

Erfaringsbasert masterprogram i logopedi er et deltidsstudium for deg son ønsker å bli logoped.  Studiet bygger på treårig høyere utdanning og minst to års relevant arbeidserfaring som for eksempel førskolelærer, lærer eller helsearbeider. Behovet for logopedisk kompetanse er stort både i barne- og ungdomsskolen, videregående og høyere utdanning og i helse- og rehabiliterings-institusjoner i Norge.

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Med ny teknologi kommer også nye trusler

Med ny teknologi kommer også nye trusler

– Teknologien utvikler seg raskt. For hver ny teknologileveranse som kommer, kommer også en ny trussel, sier Harald Torbjørnsen, leder av Foreningen Kommunal Informasjonssikkerhet (KiNS). De samarbeider med NTNU om studietilbud innen digital sikkerhet.

Håper ingen havner i samme situasjon

Håper ingen havner i samme situasjon

Østre Toten ble i januar utsatt for det alvorligste dataangrepet noen kommune har vært utsatt for. 10 000 dokumenter havnet på det mørke nettet, og alle sikkerhetskopier ble slettet. – Skaff dere nødvendig kompetanse på datasikkerhet, oppfordrer kommunedirektør Ole Magnus Stensrud.

Bli en bedre leder ved å se deg selv utenfra

Bli en bedre leder ved å se deg selv utenfra

Det er enkelt å gro fast i gamle mønstre og måter å gjøre ting på, også for ledere. NTNU har fire erfaringsbaserte mastere innen ledelse som kombinerer teori og praksis, og oppfordrer til et utenfra-blikk på seg selv og arbeidsplassen.

Sterkt økende behov for digital kompetanse

Sterkt økende behov for digital kompetanse

Teknologi er og blir relevant. Teknologiske endringer kommer fort, noe som krever oppdatert kunnskap for ledere og beslutningstakere. Hvordan skal ledere i norske kunnskaps- og teknologibedrifter greie å være et steg foran i møte med fremtidens teknologiske endringer og den digitale økonomien?

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no