IT for bankansatte

Cicilie Stormo Mathisen er avdelingsleder for digitalisering i SpareBank 1 Norge-Norge. Hun mener økt bestillerkompetanse på IT kan spare bedriften både tid og penger. Foto: Anne-Line Bakken.
Digitalisering fører til økende behov for IT-kompetanse, også i banksektoren.
Tekst: Lisbet Jære, frilansjournalist
Trenger man egentlig IT-kompetanse når man jobber med økonomi? Cicilie Stormo Mathisen, avdelingsleder for digitalisering i SpareBank 1 Norge-Norge, har erfart at det blir mer og mer viktig.
– Man kan møte mange utfordringer ved innføring av nye IT-systemer. En utfordring kan være at de ansatte ikke ser nytten i det. Et annet vanlig problem er at det blir dyrere enn planlagt. Mangel på IT-kompetanse hos den som bestiller, tror jeg forklarer mye, sier Stormo Mathisen.
Mellom forretningsidé og IT-leverandør
Stormo Mathisen deltar på IT-kurs for bankansatte og er på kurssamling i Trondheim. Kurset er laget på oppdrag fra SpareBank 1 SR-Bank og de fleste deltagerne har tatt turen fra Rogaland til Trondheim. Stormo Mathisen og en kollega er med på kurset for å sjekke om det også er noe for ansatte i SpareBank 1 Nord-Norge.
Kursdeltageren skal bli et bindeledd mellom forretningsidé og IT-leverandør.
Målet med kurset at deltakerne skal utvikle grunnleggende IT-kompetanse for å kunne forstå og kommunisere med systemutviklere. De skal kunne bli et bindeledd mellom forretningsidé og IT-leverandører, for å kunne stille krav og kvalitetssikre tjenester.
LES OGSÅ: Lærer å forstå IT-bransjens språk
– Vi har vært heldige å som får delta på dette kurset sammen med SR-Bank, for å se kurset også kan være nyttig for SpareBank 1 Nord-Norge. Det har vært lærerikt og gir gode perspektiver på hvilken rolle IT egentlig har i organisasjoner. Jeg kommer absolutt til å anbefale dette videre til mine kollegaer, både ansatte og ledere, sier Stormo Mathisen.
Fra økonomi til digitalisering
Hun har hovedfag i økonomi og markedsføring, og har i den siste tiden hatt ansvar for digitaliseringen i banken. Spesielt har hun jobbet med robotteknologi, hvor en automatiserer manuelle repetitive oppgaver, og chatbot.
Hun forteller at mye av det de lærer om på kurset treffer rett inn daglige problemstillinger. Å ha praktisk erfaring fra ulike prosjekter som krysser IT, prosesser og kultur har vært nyttig å ha med seg.
– Det kan være både penger og tid spart om de som jobber med IT og de som jobber med forretning kan kommunisere på samme nivå og forstå hverandres språk.
– Man hører ofte om store forsinkelser og kostnadsoverskridelser ved levering av IT-systemer. Det kan være både penger og tid spart om de som jobber med IT og de som jobber med forretning kan kommunisere på samme nivå og forstå hverandres språk, sier Stormo Mathisen.
Å forstå nytten av programmering
I dag jobber de med programmering på kurssamlingen. Det kan det være en stor bøyg å lære seg programmering, men Stormo Mathisen har erfart at mange synes det blir interessant og engasjerende etter hvert som de lærer mer og forstår den praktiske nytten.

– Til og med programmering blir interessant og engasjerende når man forstår den praktiske nytten, sier Stormo Mathisen. Foto: Anne-Line Bakken
– Det er ikke så komplisert som det virker i starten. Etter hvert faller brikkene på plass og en ser helheten. IT er nært knyttet til prosesser, adferd og kultur. Når en ser dette i sammenheng, blir det utrolig spennende, sier Cicilie Stormo Mathisen.
IT for bankansatte
Består av fire emner med til sammen 30 studiepoeng:
- Agile requirements engineering
- Produktforvaltning og virksomhetsarkitektur
- Profesjonell testing
- Big data
Målet er at deltakerne skal utvikle grunnleggende IT-kompetanse for å kunne forstå og kommunisere med systemutviklere og oppnå god bestiller- og testkompetanse til bruk ved implementering av system. Slik kan de være et mellomledd mellom forretningside og IT-leverandører, og kunne kvalitetssikre tjenester.
Bortsett fra to samlinger i Trondheim er undervisningen nettbasert.
Vil du vite mer om samarbeidet med SR-Bank og muligheter for bedriftsinterne kurs?
Ta kontakt med NTNU VIDERE ved seksjonssjef Ragna Ann Berge.

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.
Andre artikler om videreutdanning
Trives i skjæringspunktet mellom samfunn og teknologi
Mye har skjedd på teknologifronten siden Karl Bjarne Kapaasen ble sivilingeniør på 90-tallet. En ny master har gitt han ny giv, og oppdatert kunnskap om hvordan teknologien påvirker samfunnet.
Fekk ny jobb – og betre sjølvkjensle
Ein mastergrad på CV-en, betre jobbmoglegheiter og ny kunnskap. For Astrid Vormdal betydde det å ta vidareutdanning også ein god dose meistringskjensle.
10 ting du må vite om videreutdanning for lærere
Mange er godt kjent med at lærere kan få støtte til å ta videreutdanning Udirs studiekatalog gjennom strategien Kompetanse for kvalitet, Udirs studiekatalog. NTNUs undersøkelser viser samtidig at mange ikke er klar over at lærere også kan få støtte til å ta annen videreutdanning, så her forteller vi deg hvordan du kan studere nøyaktig det du ønsker og andre ting du kanskje ikke visste.
MTM – overraskende relevant
Kristin Alne opplevde at temaene på MTM-studiet var svært relevante. Etter samling kunne hun flere ganger dra tilbake på jobb med ny kunnskap og ny metodikk som hun kunne ta i bruk med en gang!