11. jan, 2018 | Bloggpost, Skole og utdanning

Læreren som måtte lære å studere

Arne Skarsem hjemme i stua

Arne Skarsem bor på Melhus sammen med kone og tre hunder. Hver torsdag har han studiedag hjemme. Foto: Anne-Line Bakken.

Ungdomsskolelærer Arne Skarsem vil helst ikke miste så mye som et minutt av tiden han kan være sammen med elevene. Men hver torsdag skjer det et rollebytte. Da er han prøvekanin for sine egne undervisningsmetoder.

Tekst:Lisbet Jære, frilansjournalist

Oppi åsen, nærmere bestemt i Litjåsen 9 på Melhus, bor ungdomsskolelærer Arne Skarsem. Her bor også kona som er sykepleier, tre hunder og av og til noen av de fire voksne barna som egentlig har forlatt redet. Hver torsdag har Skarsem fri fra stillingen som lærer ved Gimse ungdomsskole for å jobbe seg gjennom pensum i videreutdanningen i norsk. Hvis han ikke går en tur med hunden da.
– Jeg føler meg veldig heldig som får fri en hel dag til å sette meg ned med studiene, men jeg innrømmer jeg har for mye lopper i blodet til at jeg klarer å sitte helt stille og fordype meg fra ni til fire, sier Skarsem og ler.

Må sette av tid til fordypning

Skarsem byr på formiddagsmat ved et romslig kjøkkenbord på sitt hjemmekoselige kjøkken. Han tar det som tilsvarer et årsstudium i norsk over to år samtidig som han jobber på Gimse ungdomsskole i Melhus. Utdanningen er en del av den statlige satsningen på videreutdanning for lærere som heter «Kompetanse for kvalitet». Selv om han har lang fartstid som lærer og har undervist i norsk i 23 år, gjør det godt med oppdatert kunnskap, synes han.

Arne Skarsem i biblioteket sitt

For å kunne konsentrere seg om å skrive oppgaver og lese til eksamen, hjelper det å ha sin egen hule – eller i Skarsem sitt tilfelle et bibliotek. Foto: Anne-Line Bakken

Men det er ikke bare enkelt å skulle sette seg ned og konsentrere seg om å skrive oppgaver og lese til eksamen. Skarsem er av dem som allerede har en god del på blokka. På fritida er han speiderleder og solist i et gospelkor, arabisk har han også begynt å lære
seg. Eller han kan finne på å bygge et nytt modellfly, som han har laget et sted mellom 500 og 600 av opp gjennom årene.

Jeg fant ut at om jeg skulle få noe ut av dette, krevde det at jeg satte av tid til fordypning. Det er ikke noe vits i å leke student, en må være det på ordentlig.

– Da jeg begynte å studere i fjor, forsøkte jeg å rekke over alt på samme måte som jeg hadde gjort før. Jeg er vant til å holde på for andre hele tiden, så det å sitte alene og gjøre noe for meg selv var ikke enkelt. Jeg fant ut at om jeg skulle få noe ut av dette, krevde det at jeg satte av tid til fordypning. Det er ikke noe vits i å leke student, en må være det på ordentlig.

Studier blant modellfly og bøker

Når han virkelig trenger å konsentrere seg, forsvinner han ned i kjelleren hvor han har laget sitt eget bibliotek. Her finner han arbeidsro og lar seg inspirere av bøkene som fyller veggene fra gulv til tak. Resten av familien har heldigvis stor forståelse for at far i huset nå er blitt student, og at han både må bruke helger og kvelder til å studere. I år tar han et kurs som heter «Flerspråklighet og litterære kulturmøter», i fjor var det mest grammatikk og litteratur som stod på pensumlista.
– I fjor var det mye grammatikk, og setningsanalyse på norsk kan være en plage for de som ikke har tatt språkfag. Men for meg som har studert både fransk og engelsk på universitetet var akkurat det en lek, sier Skarsem og smiler lurt.
Han viser fram en tegning av hjemgården som han har laget. Innimellom alt pratet om både det å være student og lærer, snakker han også om barndommen.
– En blir allsidig av å vokse opp på gård. På låven var det snekkerverksted, her laget vi mye rart. Men jeg visste tidlig at jeg ville bli lærer. Jeg var den yngste i søsken flokken og en av favorittlekene var å leke skole. Da var jeg læreren til barna til de eldste søsknene mine.

Måtte skrive oppgave på nytt

Noe av det han liker best med videreutdanningstilværelsen er å være på samlinger og møte de andre kursdeltakerne. Her får han masse inspirasjon. Å fordype seg i litteraturpensumet er han også glad i. Men ikke alt har gått helt på skinner siden han begynte å studere i fjor høst.

Det er for så vidt lærerikt for en lærer å kjenne på hvordan det er å få beskjed om at noe ikke er bra nok. Da forstår jeg elevene bedre.

– I begynnelsen syntes jeg dette med å skrive akademiske oppgaver var veldig vanskelig. En gang fikk jeg ikke godkjent en oppgave fordi jeg ikke hadde sitert bra nok og referert til kildene. Jeg måtte gjøre den på nytt. Det er for så vidt lærerikt for en lærer å kjenne på hvordan det er å få beskjed om at noe ikke er bra nok. Da forstår jeg elevene bedre, sier Skarsem.

Akkurat nå jobber han med en analyse av Dag Solstads novelle «Emigrantene». Snart er det innleveringsfrist på oppgaven. Har han en spesiell studieteknikk å anbefale?
– Jeg skriver mye notater, og lager forskjellige modeller og systemer for å forenkle og huske innholdet. Som lærer kan jeg jo bruke de samme teknikkene jeg lærer til elevene på meg selv.

Historietime i bunkeren

Det er ikke helt enkelt for ungdomsskolelæreren å holde seg en hel dag borte fra skole og undervisning. – Jeg føler jeg mister tid med elevene. Jeg er veldig opptatt av å bli godt kjent med dem og bruker så mye tid jeg kan på å være sammen med dem, sier han. Så drar vi en tur innom Gimse ungdomsskole hvor han har jobbet siden år 2000.

Arne Skarsem i bunkeren ved kart

I en bunker i kjelleren på skolen har den allsidige ungdomsskolelæreren laget to modeller i miniatyr med krigsscener fra første og andre verdenskrig som han bruker når han underviser om verdenskrigene. Foto: Anne-Line Bakken

Skarsem vil vise fram. I en bunker i kjelleren på skolen har den allsidige ungdomsskolelæreren fått boltre seg fritt. Det er full krig – han har nemlig laget to modeller i miniatyr med krigsscener fra første og andre verdenskrig. Fra taket henger noen av modellflyene fra den rike samlingen. Her har han historieundervisning når elevene skal lære om verdenskrigene.
– Hvordan jeg får tid til dette? Når det er artig, er det tid, sier Skarsem.

Vil ha med seg alle i undervisningen

Å få oppleve undervisningssituasjonen fra den andre siden synes han er en veldig interessant erfaring å ta med seg som lærer. Skarsem forteller at han er opptatt av å få med seg alle i undervisningen. Han brenner for å få de som har lesevansker til å bli interessert i litteratur.
– Når vi har norsk og skal gå gjennom litteratur så hender det at jeg setter meg ned i en krok og leser høyt. Jeg vet jo godt hvem som later som de kan lese, men som ikke får det med seg.

– Har man mulighet til å ta videreutdanning så vil jeg absolutt anbefale det. Det er mye arbeid, men alt som har med læring å gjøre er positivt, sier Arne Skarsem.

i

Kompetanse for kvalitet

Ansatte i skolesektoren kan søke Utdanningsdirektoratet om støtte til videreutdanning gjennom den statlige ordningen Kompetanse for kvalitet. Ved NTNU tar over 500 lærere videreutdanning gjennom ordningen hvert år. Se NTNUs tilbud for studieåret 2021/22.

Arne Skarsem tok det som tilsvarer et årsstudium i norsk over to år samtidig som han jobber. Første året tok han kurset «Norsk språk og litteratur i et globalisert samfunn», og andre året tok han kurset «Flerspråklighet og litterære kulturmøter».

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Berekraft og omstilling kan læras

Berekraft og omstilling kan læras

Kinodirektør Arild Kalkvik meiner grøn omstilling både kan vera artig og lønnsamt. Bærekraft, omstilling og inkluder er ei ny spesialisering innan masterprogrammet Organisasjon og leiing. Her kan du lære kva som må til for at samfunnet skal omstillast.

Hvordan få til bærekraftig omstilling i praksis

Hvordan få til bærekraftig omstilling i praksis

Bærekraftig omstilling er ikke noe bare en enkelt avdeling på en arbeidsplass kan jobbe med, det må inn i alle ledd, mener Kristine Nørgaard. Hun skriver masteroppgave om bærekraft og innovasjon i Oslobygg.

Videreutdanning ga uante muligheter for både Kristian og arbeidsgiver

Videreutdanning ga uante muligheter for både Kristian og arbeidsgiver

Mange yrkesaktive opplever at behovet for å lære nye ferdigheter øker i takt med endringene i arbeidsmarkedet. Kristian Leversen hadde jobbet i olje- og gassindustrien i flere år, og innså dette behovet samtidig som arbeidsgiveren lyste ut en ny stilling. Videreutdanningsemnet CO2-fangst og hydrogen som energi ga ham mer basiskunnskap og ble også svært verdifullt i hans nye stilling innenfor alternative energikilder og bærekraftige løsninger. 

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no