14. sep, 2018 | Bloggpost, Økonomi og ledelse

Ledelse skapes sammen

Studentene prøvde ut metodikken i praksis i Nidelva forrige torsdag. Foto: Atle Harby.

Det har lenge har vært snakket om at kunnskap om relasjoner er viktige i ledelse, men uten at det har vært forståelse for hva det innebærer i praksis, sier førsteamamnuensis Camilla Fikse. Her sammen med kollega Ottar Ness. Foto: Anne-Line Bakken/NTNU

Hvordan skape et godt arbeidsmiljø der de ansatte trives og yter sitt beste? Ledere med god kunnskap om mennesker og relasjoner kommer langt på vei.

Tekst: Lisbet Jære, frilansjournalist

Camilla Fikse

Camilla Fikse. Foto: Anne-Line Bakken/NTNU

– Flere og flere studier viser gevinster ved å vektlegge gode relasjoner. Det gir økt trivsel, kreativitet, trygghet til å gå løs på krevende utfordringer, robusthet til å takle stress. Alt som gjør at medarbeiderne har det bra på jobb og dermed gode forutsetninger for å yte sitt beste, sier Camilla Fikse.

Hun er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk og livslang læring på NTNU og koordinator for Relasjonsledelse; coaching, veiledning, motivasjon, team- og ledelsesutvikling. Dette er en av seks spesialiseringer i det erfaringsbaserte masterprogrammet Organisasjon og ledelse.

Ledere med relasjonskompetanse

Fikse mener det lenge har vært snakket om at kunnskap om relasjoner er viktige i ledelse, men uten at det har vært forståelse for hva det innebærer i praksis. I den siste tiden er dette i ferd med å endre seg.

– Å utvikle ledere innebærer samtidig å utvikle organisasjonen og arbeidsmiljøet

Kompetanse knyttet til relasjoner og samhandling er egenskaper som framheves som viktige i ledelse i dag. Fikse viser til en stor norsk lederundersøkelse hvor det kommer fram at nettopp dette er kompetanse som ledere opplever behov for å utvikle mer.

– Å utvikle ledere innebærer samtidig å utvikle organisasjonen og arbeidsmiljøet. Sammen med medarbeiderne og andre interessenter skapes visjoner, mening og mål. Vi kaller det samskaping, sier Fikse.

Teamutvikling, coaching og selvoppfatning

Spesialiseringen består av fire kurs. Teamutvikling og lederstil gir innblikk i hvordan bevissthet om forskjellige måter å kommunisere og handle på gir grunnlag for samskaping i arbeidsgrupper og team. Coaching og veiledning som ledelsesverktøy spør hvordan en leder kan bruke coaching, mentoring og veiledning som ledelsestilnærming. Selvoppfatning og motivasjon i ledelse tar opp hvordan selvoppfatning påvirker motivasjon, og hvordan du kan lede og veilede i spennet fra utbrenthet til jobbengasjement. Det siste kurset, Lederutvikling og organisasjonsendring, tar blant annet opp hvordan en kan avsløre og løse opp i motstand mot endring, og hvordan man kan utøve god ledelse i et arbeidsliv som krever kontinuerlig omstilling.

– Videreutdanningen i relasjonsledelse har deltagere fra mange ulike fagfelt og jobbkontekster, forteller Fikse. Her underviser hun i kurset «Teamutvikling og lederstil». Foto: Anne-Line Bakken/NTNU

– I det erfaringsbaserte masterprogrammet er man gode på å bygge bro mellom kursdeltakernes arbeidserfaring og teori. Relasjonsledelse appellerer til deltakere fra mange ulike fagfelt og jobbkontekster. Vi får tilbakemelding på at de synes det er en berikelse å utveksle erfaringer og møte deltagere som har andre perspektiv enn det de møter i sin jobbhverdag. Dette gir samtidig gode forutsetninger for å samhandle enda bedre tverrfaglig, sier Fikse.

Finne egen inspirasjon

– I et foredrag sa du: «Vi har et uforløst potensial når det gjelder utvikling av ledelse – vår indre kilde.» Hva mener du med det?

– Vi vet mye om hva ledere gjør, resultater kan måles. Men vi vet ofte ikke hva som er kilden til inspirasjon og engasjement. Å lese bøker om ledelse gjør en ikke nødvendigvis til en bedre leder, akkurat som at en ikke trenger å bli en bedre taler ved å høre Obamas taler, svarer Fikse og fortsetter:

– Jeg har tro på å bli mer bevisst kvaliteten på oppmerksomheten og intensjonen som vi bringer inn i enhver situasjon. Å finne ut hva som inspirerer og engasjerer oss, gir oss evnen til å kunne inspirere andre og skape sammen.

– Å finne ut hva som inspirerer og engasjerer oss, gir oss evnen til å kunne inspirere andre og skape sammen

i

FAKTA

Relasjonsledelse; Coaching, veiledning, motivasjon, team- og ledelsesutvikling er en av seks spesialiseringer i det erfaringsbaserte masterprogrammet Organisasjon og ledelse. Spesialiseringen består av fire kurs:

  • Teamutvikling og lederstil
  • Coaching og veiledning som ledelsesverktøy
  • Selvoppfatning og motivasjon i ledelse
  • Lederutvikling og organisasjonsendring

Les mer om studietilbudet i relasjonsledelse

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Fikk ny innsikt ved et av verdens mest innovative tekniske miljøer

Som politiker og advokat så Cecilie Bjelland (51) hvordan ny teknologi påvirket innbyggere og næringsliv på stadig nye måter. Hun kjente på at hun ønsket seg en dypere forståelse da hun helt tilfeldig kom over en annonse for MTM – Master of Technology Management.

Skriving på jobb

Det er langt fra bare kommunikasjonsmedarbeidere som skriver i jobben sin. I dagens samfunn må de aller fleste forholde seg til tekster og skriving.

Vestfold leder an i digitalisering

Det er ikke nok om én skole eller én lærer er gode i bruk av digitale verktøy. Det er å heve mengden som virkelig gir resultater, sier Jens Bonde Rydhagen, IT-sjef i Vestfold fylkeskommune. Vestfold satser stort på digitalisering og sender både IT-arbeidere, skoleledelse og lærere til NKUL.

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no