19. okt, 2020 | Bloggpost, Økonomi og ledelse

MTM ga nye karrieremuligheter

Portrett av Jahn Fredrik Sjøvik

Jahn Fredrik Sjøvik sier han har fått stor uttelling av sin deltagelse på MTM, både karrieremessig og faglig. Foto: Tobias Holst/NTNU

– Deltagelsen på Master of Technology Management – MTM har gitt meg mer faglig tyngde og økt kredibilitet, og jeg opplever å ha blitt enda mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Det åpnet seg raskt en rekke spennende jobbmuligheter både internt og eksternt.

Tekst: Øyvind Bjørgum
Foto: Tobias Holst/NTNU

D et sier Jahn Fredrik Sjøvik (38). Etter mange år som konsulent og med erfaring innenfor prosjektledelse og produktutvikling i ulike selskaper, ønsket han et faglig løft innenfor IT og teknologiledelse.

– Jeg ønsket faglig utvikling innen teknologiledelse samtidig som jeg ville bygge nettverk og lære av andres erfaringer. Jeg vurderte ulike alternativer, men til slutt ble den sterke kominasjonen av solid faglig forankring og den erfaringsbaserte «hands-on»-tilnærmingen i MTM avgjørende i valg av etterutdanning.

MTM bidro til spennende jobb

MTM er et samlingsbasert studieprogram med fokus på å bruke deltagernes erfaringer og kunnskap aktivt inn i undervisningen. Mye av undervisningen er case-basert hvor studentene jobber i grupper med reelle problemstillinger relatert til ulike faglige tema.
– Jeg har sansen for den case-baserte undervisningen vi hadde på samlingene. Den er engasjerende, og evner å knytte teoretiske perspektiv inn i dagsaktuelle problemstillinger, sier Jahn Fredrik.

– Jeg har sansen for den case-baserte undervisningen vi hadde på samlingene. Den er engasjerende, og evner å knytte teoretiske perspektiv inn i dagsaktuelle problemstillinger

– I rekrutteringsprosessen til min nåværende stilling måtte jeg jobbe med komplekse strategiske caser rettet mot digitalisering og teknologibruk. De nye erfaringene og alle diskusjonene vi hadde underveis i MTM-studiet kom til meget god nytte og bidro nok til at jeg sikret denne svært spennende stillingen.

Ønsket at masteroppgaven skulle være nyttig for arbeidsgiver

MTM-programmet avsluttes med en masteroppgave hvor det er stor frihet i valg av problemstilling. For Jahn Fredrik var det et tydelig ønske å jobbe med et tema som var relevant for både ham og arbeidsgiver.

– I dag er det et sterkt fokus på digitalisering og datalagring «i skyen», så jeg og to medstudenter valgte å se nærmere på verdien av en holistisk plattformtjeneste for datalagring i sky. Gjennom masteroppgaven fikk vi en solid gjennomgang av temaet, og dette har vært til direkte nytte i jobben min flere ganger i ettertid. Her var friheten vi ble gitt til selv å velge tema i masteroppgaven viktig.

MTM-studiet er lagt opp slik at man møter og jobber med de samme studentene gjennom hele mastergraden.

– Gjennom hele studiet opplevde jeg at det ble fokusert på å kombinere det teoretiske og det praktiske

Viktig med støtte fra arbeidsgiver og familie

– Studiet er tilrettelagt for å kunne ta utdanningen ved siden av jobb. Man kommer også tett på gruppen man studerer med, og på samlingene ble det mange spennende diskusjoner underveis hvor medstudentene delte erfaringer på tvers av bransjer, sier han. – Gjennom hele studiet opplevde jeg at det ble fokusert på å kombinere det teoretiske og det praktiske, og diskusjonene dreide seg ofte rundt dagsaktuelle problemstillinger for deltagerne. Jeg vil gjerne fremheve selve samlingene som en meget god opplevelse – de var inspirerende, lærerike og intense!

i

FAKTA

Master of Technology Management (MTM) er et executive masterprogram med vekt på teknologi- og kunnskapsdrevet innovasjon. Et internasjonalt semester, på heltid eller deltid, med opphold ved MIT Sloan School of Management, Stanford University, National University of Singapore, IfM University of Cambridge, Syddansk Universitet eller Chalmers, er en integrert del av studiet.

Målgruppen for studiet er sivilingeniører, siviløkonomer og andre med fagutdanning på masternivå som ønsker å nå til topps i nåværende eller annen organisasjon.

Les mer om Master of Technology Management (MTM)

 

Les også

Strekillustrasjon: Vil du investere i din egen utvikling?

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Tiden vi lever i krever større teknologisk forståelse

Tiden vi lever i krever større teknologisk forståelse

Marit Vuttudal elsker å lære, og mener at kompetanseheving er noe hun som arbeidstager også bør ta ansvar for. Raske endringer i samfunnet krever mer teknologisk forståelse, derfor er studiet i teknologiledelse og digital omstilling akkurat det som trengs nå.

Lær av suksess, ikke av feil

Lær av suksess, ikke av feil

Alle organisasjoner og menneskene som jobber der har sine suksesshistorier. Det er disse historiene som bør danne grunnlaget for positive endringsprosesser, istedenfor å dykke ned i hva som gikk galt.

Håper på en kombinasjon av digital undervisning og fysiske samlinger

Håper på en kombinasjon av digital undervisning og fysiske samlinger

Anders Harket synes et år med digital undervisning på masterprogrammet i logopedi har fungert godt. Likevel tror han læringsutbyttet er aller best ved fysiske samlinger. Men med barn og familie og lang reisevei fra Drammen til Trondheim, har det hatt sine fordeler å kunne følge undervisningen hjemmefra.

Tid til videreutdanning

Tid til videreutdanning

Det krever både ro, balanse og utholdenhet å ta videreutdanning i voksen alder. Når det samtidig oppstår en pandemi, påvirkes selvsagt studiemåten og undervisningen.

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU. Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no