Vant innovasjonspris

I snart fire år har Lise Skogstad tatt videreutdanning. Våren 2025 er hun ferdig med mastergraden. Foto: Øistein Falch.

Siden 2021 har Lise Skogstad tatt videreutdanning. Hun tar en master i teknologiledelse og digital omstilling. Nylig gikk hun helt til topps i en intern innovasjonskonkurranse.

Tekst: Øistein Falch

Takket være en gruppeoppgave Lise hadde sammen med tre andre medstudenter, vant hun i Innovation Game – en intern konkurranse avholdt av selskapet 4Service, der ansatte kunne sende inn ideer til å effektivisere driften. 4Service er et norsk servicetjenesteselskap som baserer seg mest på personalrestauranter, catering og renhold. Selskapet har 5500 ansatte .

Roser gruppen

Oppgaven fra 2021 ble opprinnelig skrevet i faget AI+ Design thinking. Oppgaven tok for seg hvordan 4Serivce, som senere skulle bli Lises arbeidsgiver, kunne effektivisere kantineledelsens mulighet til å gi og ta imot informasjon uten at de må bruke PC. Dette ved hjelp av kunstig intelligens.

– Jeg spurte selvfølgelig om tillatelse fra de jeg jobbet i gruppe med om jeg kunne bruke oppgaven. Det gikk heldigvis helt fint, sier Lise.

Slik så studiehverdagen til Lise ut i 2021. Lise er fornøyd med at det har blitt flere fysiske samlinger. Foto: Anne Line Bakken.

Vi skrur tilbake tiden tilbake til 2021.

Det er pandemi og all undervisning foregår digitalt. Likevel sliter verken Lise eller resten av studiegruppen hennes med å holde motivasjonen oppe. Gruppen sitter nemlig med en god forretningsidé som de samskriver.

– Det var dødsbra gruppearbeid. Vi hadde jo ingen sosiale greier fysisk. Under korona tok vi jo en «Teams-øl» en gang i uka.

Hun peker på det at gruppen bestod av folk med forskjellig bakgrunn som en styrke for samarbeidet. Fra før av hadde hun en bachelorgrad fra BI i økonomi og administrasjon med fordypning i prosjektledelse. Det at studiet var beregnet for personer med bakgrunn i teknologi og økonomi var en av grunnene til at hun søkte seg til masteren i utgangspunktet.

– Vi hadde vilt forskjellige faglige bakgrunner, så jeg tror ikke jeg hadde gått så bra uten den samlede kompetansen som var i den gruppa, sier Lise, og legger til: 

Det er når tverrfaglige yrkesgrupper møtes at man skaper noe fint sammen.

Så, tilbake i 2024.

4Service annonserer på starten av året at de er ute etter nye ideer til virksomheten gjennom Innovation Game. Det gir Lise en idé. Den nevnte gruppeoppgaven måtte da vel være relevant her?

Etter å ha sendt inn ideen – i konkurranse med 80 andre innsendelser – fikk hun et oppløftende svar. Hun avanserte videre i konkurransen sammen med ni andre deltakere.  Videre gikk turen til Oslo for å møte konsernledelsen og pitche ideen. Kunstig intelligens har riktignok en annen relevans i 2024 enn den hadde i 2021. Så helt identisk var ikke oppgaven hun presenterte.

– Det blir jo litt annerledes, men prediksjonen fra 2021 er fortsatt aktuell, men den ble skrevet om. Jeg har endret litt på hvordan jeg bruker kunstig intelligens. Konklusjonen fra oppgaven den gangen var at AI er et verktøy, ikke selve løsningen. Det var hele grunnsteinen for oppgaven, sier Lise.

Ledelsen lot seg imponere så mye at Lise endte opp med å stå igjen som vinner av konkurransen sammen med en annen deltaker. Nå holder 4Service på med å iverksette løsningen Lise og gruppen kom frem til på førsteåret som masterstudent.

– Jeg får være med på prosjektet og se utviklingen, men det er ikke jeg som er prosjektleder inntil videre. Jeg følger prosjektet tett, i samarbeid med prosjektgruppe som er satt ned.

Veldig gledelig

Studieprogramleder i erfaringsbasert master i teknologiledelse og digital omstilling Bjørn Andersen, er ikke overrasket over Lises prestasjoner i Innovation Game, men er likevel begeistret for at et en skoleoppgave i hans studieprogram ble grunnlaget for prisen.

– Det er akkurat slik vi ønsker at det skal være! Dette er et erfaringsbasert program som er ment å være praksisnært og gi ferdigheter som kan anvendes nå. At det gir så gode resultater at man får pris for innovasjonsarbeidet er selvsagt en ekstra bonus, men veldig gledelig.

 Studieprogramleder Bjørn Andersen lar seg begeistre over hvordan studenter tar i bruk det de lærer på studiet. Foto: Anne Line Bakken

Andersen tror selv at fagmiljøet var tidlig ute med å forstå hvilken rolle kunstig intelligens kom til å spille i næringslivet. Emnet AI + design thinking har vært tilbudt hos NTNU siden 2020. Emnet kan både inngå i masterprogrammet som Skogstad har tatt, eller som et frittstående emne.

– AI er et område der det skjer mye nå, men samtidig virker det kanskje som det er en viss forsinkelse mellom teoretisk konseptutvikling og at det tas i bruk i næringslivet. Det er kanskje noe slikt vi ser her også. Vi forsøker å undervise basert på den siste utviklingen innen de ulike emnenes fagområder, og jeg tror vi lykkes godt med dette, sier Andersen.

Lise tror det har en positiv effekt når barna hennes ser at man også kan studere i voksen alder. Foto: Øistein Falch

Vil gå foran som et eksempel til barna

Masteren Lise tar er bygd opp slik at man kan ta ett emne av gangen. Selv om hun alltid var innstilt på å ta master, er hun glad for at studieprogrammet er så fleksibelt..

– Det har gjort at jeg har kunnet legge skikkelig mye i hvert emne, sier Lise.

Tre og et halvt år etter hun startet på videreutdanning, er hun snart ferdig med mastergraden.

I tillegg til å jobbe som prosjektkoordinator i 4Service, er Lise alenemor til to. Hun forteller at det at Mamma også går skole ufarliggjør det å studere for ungene, og håper hun kan gå foran som et eksempel.

– Det er aldri for sent å finne en ny utdannelse. Skole er både kjempeviktig og kjempemorsomt.

Selv har hun og engasjert ungene i skolearbeidet. Eldstemann Trym fikk det ærefulle oppdraget å tegne illustrasjoner til den siste skoleoppgaven Lise leverte.

– Barna er kjempeinvolvert. De er og interesserte i å høre hvordan det har gått etter en eksamen. Det er noe vi har sammen. Noen familier har interesser som fotball, kajakk eller golf. Vi holder på med utdanning i tillegg, humrer Lise.  

i

Fakta

Verden gjennomgår nå en enorm digital transformasjon. Masterprogrammet i Teknologiledelse og digital omstilling vil sette deg i stand til å løse problemstillinger relatert til denne transformasjonen og lede bedrifter gjennom dette spennende skiftet.

Det er mulig å ta enkeltemner på 7,5 studiepoeng eller en hel mastergrad. Du bestemmer selv progresjonen, med unntak av masteroppgaven som må gjennomføres på to semestre.

I dette masterprogrammet kan du velge mellom fem spesialiseringer:

i

Tips

Lises tips til studenter:

  • Bruk gruppen din og sett opp faste møtetidspunkter.
  • Bruk samlingene for det de er verdt – for de er det ikke mange av i løpet av et år.
  • Finn lommene dine i hverdagen for når du kan studere. For eksempel etter ungene er lagt i seng.
  • Hvis du har bestemt deg for å ikke studere en dag, så skal du ikke studere den dagen. Da skal du heller ikke gå en dårlig somvittighet for det. Å koble av er viktig.

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Andre artikler om videreutdanning

Studier i skvis mellom jobb og familie

Studier i skvis mellom jobb og familie

Har du vurdert å starte på en videreutdanning, men er usikker på om du fikser det i kombinasjon med familie og jobb? Her får du nyttige tips fra flere av våre videreutdanningsstudenter som har erfaring med nettopp det.

Klar for å gå videre?

Klar for å gå videre?

Er du i en jobb du hvor du trives og ser for deg å være i mange år framover?  Vil jobben du har være slik den er nå i framtida? Fikser du den fremtidige versjonen av jobben din?

www.ntnu.no/videre
E-post: videre@ntnu.no

NTNU VIDERE er videreutdanning og deltidsstudier fra NTNU.
Vi tilbyr kurs av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå innen de fleste fagområder. Undervisningen er fleksibel og tilpasset deg som er i arbeidslivet – ofte som en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. Ved NTNU blir du undervist av Norges fremste forskere og forelesere.